loading...
استارت اپ خلاقانه
استارت اپ نویس بازدید : 67 چهارشنبه 26 تیر 1398 نظرات (0)

باید توجه شود که هر کسب‌و‌کاری که بر پایه فناوری است، لزوما استارتاپ نیست ولی همه استارتاپ ها به نحوی از وب، موبایل، اینترنت و فناوری‌های جدید استفاده می کنند تا رشد بالایی داشته باشند. خطرپذیری مالی، ناتوانی در تأمین هزینه های تجاری، بی‌نتیجه ماندن طرح‌های زود بازده و موانع و مشکلات اداری، از مهم‌ترین عوامل ضد انگیزشی در کارآفرینی محسوب می‌شوند.اگرچه در سال‌های اخیر شاهد افزایش راه‌اندازی شرکت استارتاپی بوده‌ایم، اما برعکس اتفاقات خوبی که برای اکثر شرکت های استارتاپی در کشورهای توسعه یافته رخ می دهد، سرنوشت فعالان استارتاپی ایرانی آنچنان با موفقیت همراه نیست برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین موانع ایجاد کسب و کار و طرح‌های تجاری، با ما در این مقاله همراه شوید.

نتیجه تصویری برای کسب و کار

آدیداس را می‌توان یکی از برترین‌ برندهای موجود در جهان نامید؛ بااین‌حال، این برند نیز دربرابر موانع رشد مصون نیست. این شرکت در مارس سال جاری اعلام کرد به‌‌دلیل ضعف فروش در آسیا، احتمالا با کاهش درآمد در ماه‌های آتی روبه‌رو شود. البته در سال‌های گذشته، آدیداس در آمریکای‌شمالی روند مناسبی طی کرد؛ اما موانع رشد به‌هرحال به آن‌ها هم فشار وارد می‌کنند.

موانع و مشکلات رشد برای همه‌ی کسب‌وکارهای جهان ایجاد می‌شوند و درواقع، حفظ سرعت رشد و ادامه‌ی مسیر، حتی با بزرگ‌شدن ابعاد کسب‌وکار هم دشوار باقی می‌ماند. در شرکت‌های نوپا، شناسایی موانع رشد بیش از همه‌چیز اهمیت پیدا می‌کند؛ موانعی که درصورت ناآشنایی با آن‌ها، حتی شرکت حاضر در مسیر رشد را به‌سمت سقوط هدایت خواهند کرد.

مدیران استارتاپ‌ها پیش از واردشدن به مسیر رشد باید این سؤال‌های کلی را در ذهن خود مرور کنند: چگونه از اعضای کنونی تیم و تجهیزات و سرمایه‌ی نقدی موجود برای حفظ سرعت رشد استفاده کنیم؟ چگونه با استفاده از آن منابع، زیرساختی قابل‌اتکا بسازیم تا رشد سریع و همه‌جانبه را به‌همراه داشته باشد؟ درنهایت، برنامه‌داشتن برای شناسایی موانع و تنگناها اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. همه‌ی ما می‌دانیم با بی‌توجهی به موانع، نمی‌توان آن‌ها را از میان برداشت و شاید حتی باعث بزرگ‌ترشدنشان نیز بشویم.

بسیاری از کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها موانع موجود در مسیر رشد را نادیده می‌گیرند یا تلاش جدی برای رفع آن‌ها نمی‌کنند. در اینجا منظور از موانع، مشکلاتی هستند که رشد را به‌صورت کامل متوقف نمی‌کنند؛ اما روی کاهش سرعت آن تأثیر می‌گذارند.

مدیریت ضعیف زمان

بسیاری از مدیران استارتاپ‌ها با تصور دراختیارداشتن زمان بسیار طولانی، چرخه‌های زمانی بی‌نهایت را در تصمیم‌های خود لحاظ می‌کنند. زمان مهم‌ترین دارایی هر فرد و گروه محسوب می‌شود؛ اما بسیاری از رهبران بازدهی کمی در استفاده از آن دارند.

در قدم اول، برای بهینه‌سازی مدیریت زمان باید عوامل جریان کاری در کسب‌وکار خود را درک کنید. سپس، فرایندهایی را کشف کنید که به تلف‌شدن وقت منجر می‌شوند. حتی می‌توانید برای شناسایی مشکلات کسب‌وکار، فرایندهای موجود را با استانداردهای صنعت مقایسه کنید و درنهایت، با استفاده از ابزارهای فناوری همچون خودکارسازی یا حتی یادگیری ماشین، سرعت فرایندها را تاحدزیادی افزایش داد.

کمبود سرمایه

سرمایه‌ی ناکافی و ناتوانی در تهیه‌کردن منابع موردنیاز، می‌تواند به‌عنوان مانعی بر سر راه رشد قرار بگیرد. در حل‌کردن تنگناها و برطرف‌کردن مشکلات رشد، پول حرف اول را می‌زند. با داشتن سرمایه می‌توانید هزینه‌ی برنامه‌های نر‌م‌افزاری یا مشاوره‌ی موردنیاز برای حل مشکلات را تأمین کنید. با رشد شرکت، شما به مقیاس‌دهی فناوری‌ و سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش فروش و فراهم‌کردن منابع برای حوزه‌های متعدد کسب‌وکار خود نیاز دارید. تنها با پول می‌توان چنین منابع و نیازهایی را فراهم کرد.

استارتاپ‌ها بسته به حوزه‌ی فعالیت و وضعیت کنونی خود، می‌توانند از منابع گوناگون برای جذب سرمایه استفاده کنند. قطعا شروع کسب‌وکار با سرمایه‌ی شخصی یا دوستانه بهترین راه‌حل خواهد بود؛ اما درادامه باید گزینه‌هایی همچون سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و حتی دریافت وام را در نظر بگیرید.

فعالیت نامنظم

ساختن و اداره‌کردن استارتاپ در وضعیتی که میان هیاهوی شدید بازار قرار داشته باشید، بیش از همیشه دشوار می‌شود؛ هیاهویی که از سمت‌های گوناگون از رسانه‌های اجتماعی تا اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها و همکاران متعدد صنعت ایجاد می‌شود. دراین‌میان، برخی کارآفرینان به توهم تولید محصول بزرگ و ساختارشکن بعدی در جهان، مسیر خود را گم می‌کنند و تنها به‌دنبال قرارگرفتن در مرکز توجه هستند.

شبکه‌ی کوچک

کارآفرینی برای اولین‌بار و بدون حضور در شبکه‌ای قوی با استانداردهای صنعتی، مشکلات بزرگی به‌همراه خواهد داشت؛ ازاین‌رو، شبکه‌ی قوی برای رشد هر کسب‌وکار حیاتی است. درواقع، اکثر استارتاپ‌های موفق پیروزی‌های خود را مرتبط با شبکه‌ی قوی بنیان‌گذاران می‌دانند. توسعه‌ی شبکه‌های حرفه‌ای نیز به برنامه‌ریزی و استراتژی دقیق احتیاج دارد و تنها با کمپین یا رویدادهای متعدد به‌دست نخواهد آمد. شبکه‌های قوی با سال‌ها فعالیت، صبر، تلاش برای تشکیل رابطه و ایجاد جامعه در اطراف ایده شکل می‌گیرند.

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 89
  • بازدید سال : 736
  • بازدید کلی : 3,436